LEGO „Czwóreczki”
„ (…) Program FIRST® LEGO® League to największy międzynarodowy program, który inspiruje pokolenia dzieci. Uczniowie pracując metodą projektu rozwijają kompetencje przyszłości. Poprzez wykorzystanie prostych narzędzi do tworzenia prototypów i wizualizowania rozwiązań jakimi są klocki LEGO uczniowie budują w sobie poczucie własnej wartości i sprawczości. Wiele zadań, które rozwiązują uczniowie pozwala odnaleźć się w programie wszystkim dzieciom – zarówno umysłom „ścisłym” jak i „humanistycznym” (…)”.
W naszej szkole rozpoczęliśmy realizację programu w listopadzie 2023r. roku dzięki zaproszeniu Firmy Rockwell Automation. Do przedsięwzięcia zaproszeni zostali uczniowie klas VI. Nasza grupa składa się z ośmiu uczniów: Artur, Kajetan i Alan z klasy VIA oraz Dmytro, Wojtek, Edward, Kacper i Nikodem z klasy VIB. Realizację projektu merytorycznie wspierał tata jednego z uczniów, dzie kujemy za pomoc. W okresie od listopada 2023r. do marca 2024r. spotkaliśmy się wiele razy.
„ (…) Podczas przygotowań do konkursu dla wszystkich jasne jest, że trzeba stworzyć robota, który na macie wykona zadania pozwalające na zgromadzenie jak największej ilości punktów. Łączy się to z rozwojem umiejętności konstruowania, projektowania czy programowania. Trzeba też wybrać strategię: jakie misje wykonać w jakiej kolejności, kto będzie za co odpowiedzialny podczas przygotowań i turnieju. Następnie trzeba zawalczyć z własnymi słabościami, opanować trudne emocje, skupić się na rozwiązaniach, a nie problemach, porozumieć się w drużynie (…)”. W tej części projektu budowaliśmy wiele konstrukcji z klocków Lego, zbudowaliśmy robota
i próbowaliśmy podbijać wyznaczone misje, wiele się działo.
„ (…) Drużyna ma też za zadanie stworzyć innowacyjny projekt badawczy, którego celem ma być ulepszenie w realny sposób jakiegoś skrawka rzeczywistości bliskiego uczestnikom. By stanąć na wysokości zadania należy zrobić badania, odkryć potrzeby lokalnej społeczności, zdobyć informacje od specjalistów i autorytetów w danej dziedzinie wiedzy czy publikacji naukowych. Dobrze byłoby też dokumentować cały proces i podzielić się swoim rozwiązaniem z grupą docelową. A na koniec wdrożyć projekt w codzienne życie (…)”. Poniżej prezentujemy efekty naszej pracy.
Nasz grupa „CZWÓRECZKI” to bardzo różne charaktery i osobowości, czasem się spieraliśmy, czasem iskrzyło … ale zawsze dochodziliśmy do kompromisu i mogliśmy dalej współpracować!!! „ (…) Główną siłą napędową robotycznych zmagań są wartości podstawowe takie jak poczucie wspólnoty, współuczestnictwo oparte na szacunku i empatycznej komunikacji, odkrywanie
i tworzenie nowych rozwiązań mających znaczący wpływ na najbliższe środowisko. A wszystko to przyprawione jest dobrą zabawą, wiarą w nieograniczone możliwości i poczuciem sprawstwa. To właśnie ten kilkumiesięczny proces jest fundamentem całego konkursu (…)”.
W dniu 22.03.2024 pojechaliśmy na turniej i daliśmy z siebie wszystko. Współzawodniczyliśmy z 14 katowickimi szkołami w duchu „fair play”, byliśmy otwarci na relacje z nowo poznanymi uczniami. Odkryliśmy w sobie siłę do rozwiązywania trudności tu i teraz (mieliśmy sporo wyzwań), mimo stresujących sytuacji działaliśmy szybko, efektywnie i skutecznie.
W Regionalnym Turnieju FIRST® LEGO® League uzyskaliśmy:
W kategorii INNOWACYJNY PROJEKT – I miejsce
W kategorii PODSTAWOWE WARTOŚCI – II miejsce
W kategorii PROJEKT ROBOTA – III miejsce
Co w konsekwencji umożliwiało nam zdobycie I MIEJSCA w klasyfikacji końcowej !!!
Wygraliśmy Regionalny Turniej FIRST® LEGO® League !!!
Wszystkie materiały zostały pozyskane ze strony: www.fll.edu.pl